Harmonogram pracy

Godziny pracy od 25 października 2023 r.

 

poniedziałek

wtorek

środa

czwartek

piątek

mgr Justyna Marczuk
logopeda 

7.20 - 7.50
13.00 - 16.00
--- 7.20 - 8.50
14.00 - 16.00
14.00 - 16.00 14.00 - 15.00
15.00 - 16.00 (konsultacje logopedyczne)

mgr Agnieszka Kwitek
logopeda

 

       

 

Logopedyczne badania przesiewowe

LOGOPEDYCZNE BADANIA PRZESIEWOWE

Na początku roku szkolnego w naszej szkole są przeprowadzane logopedyczne badania przesiewowe.
Służą one “wyłowieniu” z tłumu tych dzieci, które mają różnego rodzaju trudności z mową i artykulacją.

Badania przesiewowe:

  • pomagają dokonać oceny mowy u wszystkich dzieci klas 1-ych uczęszczających do szkoły,
  • ocenić postępy dzieci, które uczestniczyły w poprzednim roku szkolnym w zajęciach logopedycznych,
  • stanowią podstawę do zakwalifikowania na zajęcia logopedyczne dzieci, które wcześniej nie były objęte wsparciem logopedycznym.

Jak wygląda badanie przesiewowe?

Logopeda indywidualnie bada rozumienie i nadawanie mowy. Poziom badania powinien być dostosowany do norm rozwojowych dzieci. Zazwyczaj logopedyczne badanie przesiewowe obejmuje:

  • badanie rozumienia mowy,
  • badanie opowiadania (konstruowanie zdań, gramatyka),
  • badanie artykulacji,
  • badanie sprawności narządów artykulacyjnych (w tym sprawność języka i warg, ocenę wędzidełka podjęzykowego),
  • ocenę toru oddechowego.

Każdy rodzic za pośrednictwem poczty elektronicznej Vulcan dostanie informację o planowanym badaniu przesiewowym, prośbę o wyrażenie zgody na badanie, a później o jego wyniku.

Informacje zwrotne

Rodzic powinien dowiedzieć się (otrzymując odpowiednie informacje, zaświadczenie lub w czasie indywidualnych konsultacji), czy dziecko ma trudności z jakimkolwiek z badanych obszarów, czy konieczne są konsultacje z innymi specjalistami (np. ortodonta, laryngolog) i czy dziecko zostało zakwalifikowane na zajęcia logopedyczne w szkole.

Materiały do ćwiczeń

Artykuły

pdf Joanna Błażejewska-Ziora "Skąd się biorą krzywe zęby?"

pdf Przepisy na farby własnej roboty i nie tylko

pdf Propozycje zabaw

pdf Zabawy sensoryczne jedzeniem

Dziecko chce być dobre.
Jeśli nie umie - naucz,
jeśli nie wie - wytłumacz,
jeśli nie może - pomóż...
Janusz Korczak

Logopeda w szkole

Logopeda to specjalista zajmujący się profilaktyką, diagnozowaniem oraz terapią wad i zaburzeń mowy.

Zadania logopedy:

  1. Podejmowanie działań profilaktycznych zapobiegających powstawaniu wad i zaburzeń mowy.
  2. Wspieranie działań profilaktycznych, w tym, zakresie nauczycieli.
  3. Przeprowadzenie badań przesiewowych w celu ustalenia mowy uczniów.
  4. Diagnoza logopedyczna uczniów wyłonionych podczas badań wstępnych.
  5. Organizowanie pomocy logopedycznej.
  6. Prowadzenie indywidualnej  oraz grupowej terapii logopedycznej.
  7. Współpraca terapeutyczna z rodzicami.
  8. Kierowanie wybranych uczniów do specjalistów z zakresu medycyny (laryngologii, stomatologii) i dziedzin pokrewnych (psychologii, pedagogiki).

We wrześniu przeprowadzane są przesiewowe badania logopedyczne w oddziałach klasowych oraz konstruowane indywidualne programy terapii mowy. Zajęcia prowadzone są od października, indywidualnie lub grupowo w zależności od potrzeb dzieci.

Czas trwania terapii oraz jej efektywność zależy od przyczyn i stopnia zaburzenia mowy, jak również od współpracy terapeuty z rodzicami. Konieczne są systematyczne, codzienne ćwiczenia z dzieckiem w domu trwające około 10 –15 minut.

EDLogopedy 

6 marca obchodzimy Europejski Dzień Logopedy

Europejski Dzień logopedy jest obchodzony 6 marca we wszystkich krajach Unii Europejskiej. Pomysłodawcą wydarzenia była w 2004 r. organizacja CPLOL zrzeszająca logopedów z całej Europy, chcąc w ten sposób podnieść rangę zawodu oraz zwrócić uwagę na problemy w komunikowaniu się. W Polsce święto obchodzone jest od 2007 r. W tym dniu organizowane są wydarzenia oraz inicjatywy zwracające uwagę na niepoprawną wymowę oraz zaburzenia językowe.