Klasy 1 - 3


Kryteria wymagań

 


Klasy 4 - 8


Kryteria wymagań





 


 

Etyka 1 - 8

txt Program nauczania etyki

Wychowanie do życia w rodzinie 4 - 8

Wychowanie do życia w rodzinie, rok szkolny 2023/2024

Celem zajęć wychowanie do życia w rodzinie jest wsparcie rodziców w wychowaniu dzieci głównie w obszarach, o których w niektórych rodzinach nie mówi się zbyt wiele, a czasem nawet wcale. Lekcje wychowania do życia w rodzinie mają wspierać kształtowanie hierarchii wartości i przedstawiać obowiązujące normy społeczne. Tematy poruszane na zajęciach mają pomagać dzieciom w zrozumieniu emocji, jakie towarzyszą im w czasie dojrzewania, znajdować odpowiedzi na trudne, egzystencjalne pytania, a także wzmacniać proces identyfikacji ze swoją płcią. Ważnym elementem zajęć jest, według podstawy programowej, przygotowanie do ojcostwa i macierzyństwa oraz towarzyszenie w chorobie, umieraniu, a także szacunek do życia od momentu poczęcia do naturalnej śmierci.
Zajęcia z wychowania do życia w rodzinie realizowane są w klasach IV, V, VI, VII i VIII szkół podstawowych.

Ogólne cele kształcenia w ramach przedmiotu to m. in.:

  1. Okazywanie szacunku innym i sobie, docenianie wysiłku włożonego w pracę;
  2. Pokazanie wartości rodziny w życiu człowieka, wnoszenie pozytywnego wkładu w życie rodziny;
  3. Zrozumienie i akceptacja zmian zachodzących w czasie dojrzewania, pokonywanie trudności pojawiających się w tym okresie;
  4. Umiejętność analizowania i wyrażania uczuć; umiejętność rozwiązywania problemów;
  5. Podejmowanie decyzji związanych z własnym rozwojem;
  6. Podejmowanie trudu samowychowawczego, zgodnie z powszechnie uznanymi wartościami i normami;
  7. Zdobywanie wiedzy na temat ludzkiej fizjologii oraz zmian zachodzących w człowieku, począwszy od okresu prenatalnego do postnatalanego;
  8. Akceptacja własnej płci;
  9. Przyjęcie integralnej wizji seksualności człowieka;
  10. Poczucie nietykalności seksualnej, umiejętność obrony własnej intymności, szacunek do ciała innych osób;
  11. Ukazanie potrzeby przygotowania się do zawarcia małżeństwa i założenia rodziny;
  12. Wskazanie, na czym polega odpowiedzialne rodzicielstwo;
  13. Umiejętność właściwego korzystania ze środków przekazu w sposób, który umożliwia obronę przed niekorzystnym ich oddziaływaniem.

Wychowanie do życia w rodzinie jest przedmiotem nieobowiązkowym dla uczniów. Jeśli rodzice / opiekunowie ucznia nie wyrażą zgody na korzystanie z takich zajęć, zgłaszają to w formie oświadczenia do dyrekcji szkoły. Część tematów (numery dzielone) jest realizowana z podziałem na grupy dziewczyny / chłopcy.

Realizowany program: „Wędrując ku dorosłości”. Autor: Teresa Król.

Klasy 4.

1. Wspólnota domu, serca i myśli — funkcje rodziny
2. Witaj w domu — funkcje prokreacyjna i opiekuńcza
3. Zasady i normy — funkcje wychowawcza i socjalizacyjna
4. Miłość, która scala — funkcje psychiczno-uczuciowa i kontrolna
5. Jesteśmy razem — funkcje rekreacyjno-towarzyska, kulturowa i ekonomiczna
6. Człowiek istota płciowa
7/8. Przekazywanie życia
9/10. U progu dojrzewania
11/12. Rodzi się dziecko
13/14. Intymność
15/16. Obrona własnej intymności
17. Koleżeństwo
18. Dobre wychowanie

Klasy 5.

1. Gdzie dom, tam serce twoje
2. Rodzina moje okno na świat
3. Empatia i uczucia
4. Porozmawiajmy
5. Święta coraz bliżej
6. Zaplanuj wypoczynek
7. Mądry wybór w świecie gier
8. Uprzejmość i uczynność
9. Poszukiwany przyjaciel
10/11. Moje ciało
12/13. Dojrzewam
14/15. Dbam o higienę
16/17. Zdrowy styl życia
18/19. Zrozumieć siebie i innych

Klasy 6.

1. Z rodziny się nie wyrasta
2. Rodzinne wychowanie
3. Rozwój ku dojrzałości i odpowiedzialności
4. Sztuka rozmowy
5. Gdy trudno się porozumieć
6. O presji rówieśniczej
7/8. Zarządzanie sobą
9/10. Mój styl to zdrowie
11/12. Dojrzewam do kobiecości / Dojrzewam do męskości
13/14. Mam swoją godność
15. Media — wybieram świadomie, korzystam bezpiecznie
16/17. Stalking, hejting, cyberprzemoc
18. Jak mogę Ci pomóc?
19. Czasami pod górkę. Trudności w okresie dojrzewania

Klasy 7.

1. Rozwój człowieka
2. Dojrzewanie, co to znaczy
3/4. Dojrzewanie — rozwój fizyczny
5/6. Zmiany psychiczne w okresie dojrzewania
7. Pierwsze uczucia
8/9. Przekazywanie życia
10/11. Mężczyzna i kobieta. Układ rozrodczy
12. Czas oczekiwania
13/14. Pierwsze kroki w szczęśliwe dzieciństwo
15. Komunikacja w rodzinie
16. Savoir vivre, czyli zasady dobrego wychowania
17. Utrata wolności. Zagrożenia. Uzależnienia chemiczne
18. Uzależnienia behawioralne
19. Ludzkie drogowskazy

Klasy 8.

1. Budowanie relacji międzyosobowych
2. Na początek: zakochanie
3. O etapach i rodzajach miłości
4/5. Rozwój psychoseksualny człowieka
6/7. Seksualność człowieka
8/9. Przedwczesna inicjacja seksualna
10. Choroby przenoszone drogą płciową
11. AIDS
12/13. Metody rozpoznawania płodności
14/15. Antykoncepcja i środki wczesnoporonne
16. Niepłodność i wielkie pragnienie dziecka
17. Inicjacja seksualna. Czy warto czekać?
18. Dojrzałość do małżeństwa
19. Wobec choroby, cierpienia i śmierci